Gardena zoekt samenwerking met hoveniers

Dit artikel is op 30-03-2017 gepubliceerd.

Opdrachtgever: Tuin & Landschap
Website: http://www.tuinenlandschap.nl

Download »

De wereld verandert snel en ook in de tuin staan de technologische ontwikkelingen niet stil. Maar niet iedere consument heeft zin en tijd om zich in complexe producten te verdiepen. Gardena springt hierop in door samen te werken met hoveniers. In februari organiseerde het bedrijf een tweedaagse studiereis naar Zuid-Duitsland.

Hoveniers zijn over het algemeen vroege vogels. Maar voor het Gardena-reisje naar Zuid-Duitsland moesten de meeste hoveniers toch vroeger op dan hun lief was. Voor velen was het namelijk nog midden in de nacht toen ze zich op een van de vertrekpunten verzamelden. Daar werden ze vervolgens opgepikt door de bus van het Nederlands elftal. Dat dan weer wel…

Aan boord zo’n 25 hoveniers die op uitnodiging van Gardena een kijkje achter de schermen kregen bij de wereldwijd bekende fabrikant van tuingereedschappen. Om een beeld te krijgen van het productieproces en de kwaliteit van de Gardena-producten, stond een bezoek aan de fabrieken in Niederstotzingen en Ulm en het testcentrum van Gardena op het programma. Ook waren er verschillende trainingen ingepland om iedereen vertrouwd te laten raken met de nieuwste producten en systemen. De nadruk lag daarbij op de volgende productgroepen: robotmaaiers, vaste beregeningsinstallaties, pompen en het overkoepelende smart system.

Samenwerking
De hoveniers werden tijdens hun reis begeleid door vier medewerkers van Gardena, waaronder Paul Rebergen, commercieel directeur Benelux van Gardena. Hij vertelde dat het van groot belang is om open en eerlijk naar elkaar te zijn. „Alleen dan is het mogelijk om een goede samenwerking op te bouwen.”
De behoefte aan samenwerking komt niet helemaal uit de lucht vallen. De wereld verandert snel en ook in de tuin staan de technologische ontwikkelingen niet stil; de automatische tuin maakt zijn opwachting. Dit zorgt er enerzijds voor dat het tuinonderhoud voor de consument makkelijker en minder arbeidsintensief wordt, maar daar staat tegenover dat de aanleg juist meer inzicht vraagt.

Daarom zoekt Gardena sinds vorig jaar de samenwerking met de hovenier. Niet iedere consument heeft namelijk zin en tijd om zich in complexe tuinproducten te verdiepen. En dat biedt kansen voor de hovenier. Met zijn vakkennis kan hij de consument helpen bij de aanleg en het onderhoud van producten die net even wat meer kennis en kunde vereisen. Denk aan de installatie van een robotmaaier of de aanleg van een ondergrondse sproei-installatie.

Landelijke dekking
Inmiddels zijn er tachtig hoveniers die als zogenaamde ‘Smart Partner’ bij Gardena zijn aangesloten. Bedrijven worden soms door Gardena benaderd, maar ze kunnen zich ook zelf aanmelden. Rebergen geeft aan dat het doel is om zo’n 200 tot 250 Smart Partners aan te sluiten. Gardena streeft daarbij naar een compleet netwerk met een landelijke dekking, waarbij niemand wordt uitgesloten.

Wel worden de bedrijven van tevoren gescreend en moeten ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. „We willen graag dat de aangesloten bedrijven met onze producten gaan werken. Als iemand stilstaat en niets afneemt, houdt het op een gegeven moment op. Voor het hoogste rendement moeten de deelnemers bovendien naar de trainingssessies komen. Doel is dat we elkaar versterken en een win-winsituatie creëren. ” Na Nederland is België volgens Rebergen de volgende stap. „Ook Duitsland sluiten we niet uit.”

Marge
De samenwerking zorgt er niet alleen voor dat Gardena via de hovenier een ‘nieuw’ afzetkanaal creëert voor de wat complexere producten, maar ook dat deze producten door professionals worden aangelegd en klanten daarmee minder snel worden teleurgesteld. De hovenier ontvangt op zijn beurt een bepaalde marge via de verkoop of installatie van de Gardena-producten.

De directeur voegt daaraan toe dat Smart Partners het voordeel hebben dat ze rechtstreeks bij Gardena kunnen inkopen, waarbij er één leverancier is voor alle productgroepen. „Ook is Gardena zes dagen per week bereikbaar en kan binnen 24 uur worden geleverd.”

De bedoeling is dat de consument voor (problemen bij) de aanleg en het onderhoud van Gardena-producten, via de website van Gardena in contact wordt gebracht met een hovenier in de buurt. „Daarmee hebben hoveniers niet alleen de mogelijkheid om producten met marge te verkopen, maar komen ze in veel gevallen ook bij de consument over de vloer. En dat kan nieuwe klanten opleveren.”

Kracht
In grote lijnen zijn er vier productgroepen in het Gardena-assortiment van belang voor de hoveniers: robotmaaiers, besproeiingssystemen, pompen en het smart system. De echte kracht is de combinatie van deze producten onder de noemer ‘de automatische tuin’, waarbij het smart system de robotmaaier en de besproeiingsinstallaties aanstuurt. Om de rol van de hovenier te versterken, is de premiumlijn van het sprinklersysteem op dit moment exclusief verkrijgbaar voor de hovenier.

Uiteindelijk hoopt Gardena met dit alles de hovenier voor lange tijd aan zich te binden. Rebergen: „We gaan ervan uit dat de hoveniers met onze producten gaan werken. Als tegenprestatie bieden wij uitgebreide marketingondersteuning en delen we onze kennis door middel van trainingen en studiereizen zoals deze. Wij leveren de artikelen, de hoveniers de know how. Daarmee kunnen we klanten ontzorgen en een totaalpakket leveren. En dat is wat mensen tegenwoordig willen!”


Wist u dat…

… Gardena in 1961 werd opgericht en binnen enkele decennia is uitgegroeid naar een wereldwijde speler?
… De onderneming vestigingen heeft in meer dan tachtig landen?
… Meer dan de helft van de producten in Duitsland wordt geproduceerd?
… Gardena sinds 2007 onderdeel uitmaakt van de Zweedse Husqvarna Group?
… Gardena onder consumenten een naamsbekendheid heeft van 80%?
… Het bedrijf 25 jaar garantie geeft op al haar mechanische gereedschap?
… Gardena bijna ieder jaar prijzen wint voor het design van haar producten?
… Er op het hoofdkantoor en in de fabriek in Ulm zo’n 3.000 mensen werken?
… Er dagelijks 180 vrachtwagens worden geladen in Ulm?